Monday, January 10, 2011

Anger Management

tadi Mental Health belajar pasal Anger Management. okai mari kita share sikit. macamana nak control kemarahan korang on the spot nih. simple saja.


Time Out Strategy
haruslah menjauhkan diri daripada punca kemarahan korang tuh. kalau nak padamkan api, jangan simbah dengan minyak tanah *wow pandai gila berperibahasa* kalau membe buat korang marah, jangan dekat ngan die sekejap sampai hilang marah tuh. kalau pakwe buat korang marah, pergi merajuk. by merajuk maknanya korang takkan cakap ngan die kan. kekeke sukehati aku je bagi contoh. oh kalau pakcik teksi buat korang marah, pergi je lah bukak pintu teksi dan terjun dari teksi tuh. grr nak meletop dengan pakcik teksi pagi tadi.

Breathing Exercise
ha meh nak ajar cara nak bernafas untuk releasekan stress
1. sit back and relax, make yourself comfortable ye.
2. cuba try lepaskan tension yang korang rasa tuh*translate sebijik2 dari note lecture haha*
3. okai mari mula bernafas dengan bersungguh!
4. tarik nafas panjang-panjang dalam-dalam melalui hidung sambil dalam hati kira sampai 8. make sure korang rasa chest korang tuh kembang penuhhh dengan udara.
5. tahan kejap dan hembus nafas melalui mulut dalam kiraan 4.
6. sure korang rasa relax!

ulang lah beberapa kali sampai rasa hilang sikit tension korang tuh.

tariknafasssssssssssssssss
hembuuuuus
tariiiikkkkkkkkkkkkk
hembusss
tariiiiiikkkkkkkkkkk
hembussss.


ok jom tido
bye!

2 penyebok:

DAUD said...

bile mrh, duduk,
x hlg lg, baring,
x hlg lg, solat.

k h a y said...

haaaa...

yg breath in breath out tu lecturer ak ajr juge hehehe